Kennisplatform
Let op! Wij-leren.nl heeft een nieuwe vormgeving.

Doorstroommogelijkheden

Dossier: alle informatie over Doorstroommogelijkheden

Medewerkers zijn het belangrijkste kapitaal van een schoolorganisatie. Veel scholen voeren dan ook een actief loopbaanbeleid om hun medewerkers te boeien, binden en laten ontwikkelen. Zo worden werkplezier en behoud van personeel bevorderd.

Het is belangrijk om het loopbaanbeleid af te stemmen op de specifieke en persoonlijke situatie van een medewerker. Dit vraagt om een gedifferentieerd loopbaanbeleid en een duidelijke visie vanuit werkgevers op duurzame inzetbaarheid.

Schoolleiders kunnen bijvoorbeeld jaarlijks formeel het gesprek aangaan met medewerkers en de ontwikkelingsmogelijkheden bespreken. Zo kan een leerkracht interesse hebben in een andere jaartaak dan voorgaande jaren, om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen. Hiermee verandert ook het dagelijkse werken in de klas. Denk aan het lid worden van de rekenwerkgroep, die op zoek gaat naar een nieuwe rekenmethode. Of misschien wil een leerkracht teamleider worden of een opleiding volgen om binnen de school als expert hoogbegaafdheid aan de slag te gaan. Het is ook belangrijk om het onderwijsondersteunend personeel hierin mee te nemen.

Maak hierbij concrete afspraken met elkaar. Bespreek met het team hoe ieders talenten beter benut kunnen worden.

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 6 september 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Executieve functies in de klasExecutieve functies in de klas
 Medilex Onderwijs
Klassenmanagement - vijf kenmerken van een goede lesKlassenmanagement - vijf kenmerken van een goede les
 Wij-leren.nl Academie

Boeken

Een leven lang vitaal in het onderwijs
Een leven lang vitaal in het onderwijs. Gezond, productief en met plezier (blijven) werken
Myriam Lieskamp
Het prachtige risico van onderwijs
Het prachtige risico van onderwijs - Gert Biesta
Machiel Karels
Leraren hebben meer vakantie
Leraren hebben meer vakantie dan mensen die werken
Arja Kerpel
Leraren zijn net echte mensen
Leraren zijn net echte mensen -
Arja Kerpel
Lessen in orde
Lessen in orde - Handboek voor de onderwijspraktijk
Marleen Legemaat
Handboek voor leraren
Handboek voor leraren
Marleen Legemaat

Samenvatting

Klassenmanagement
Klassenmanagement - welke leerkrachtvaardigheden zijn belangrijk?
Arja Kerpel
Bedrijfsvoering-onderwijs
Bedrijfsvoering in het basis- en voortgezet onderwijs
redactie

Opinie

Staat van de leraar
De Staat van de Leraar
Marjolein Zwik
Werkdruk bespreken
Leraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt
Angela Kouwenhoven-de Waardt

Verdieping

Startende leerkracht
De startende leerkracht
Angela Kouwenhoven-de Waardt
SBL competenties BAO
De SBL competenties leerkracht primair onderwijs
redactie
Normjaartaak
Normjaartaak in het primair onderwijs
Marjolein Zwik
Het lerarenregister
Het lerarenregister - instrument voor een professionele beroepsgroep
Korstiaan Karels
Bekwaamheidseisen PO
De bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar)
redactie
Bekwaamheidseisen VHO
De bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs
redactie
Werkdruk bespreekbaar maken (3)
Werkdruk bespreekbaar maken? Doe dit met kennis van de CAO PO. Deel 3
Marjolijn van Noord
Tips tegen werkdruk
Drie tips tegen werkdruk en stress in het onderwijs
Jaap Versfelt
Werkdruk tips
Werkdruk? Wees zuinig op je professionals!
Machiel Karels
Werkdrukbeleving
De dooddoener die werkdrukbeleving heet...
Marjolein Zwik
Leven lang leren: uitdaging!
Een leven lang leren: grote uitdaging voor het onderwijs
Myriam Lieskamp

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.