Kennisplatform
Let op! Wij-leren.nl heeft een nieuwe vormgeving.

Talent

Dossier: alle informatie over Talent

Een talent is het vermogen of de aanleg om iets te kunnen leren. Talenten heeft iedereen, maar talenten zijn niet altijd zichtbaar. Talenten kunnen liggen op het

  • intellectuele vlak: bijvoorbeeld een talent voor wiskunde;
  • creatieve vlak: bijvoorbeeld een talent voor muziek;
  • motorische vlak: bijvoorbeeld een talent voor (een) sport.

Natuurlijk zijn talenten niet strak af te bakenen. Voor elk talent worden meerder ontwikkelingsgebieden aangesproken.

Talent wordt beschouwd als iets wat je hebt of niet. Oftewel: je wordt ermee geboren.

Om een talent te ontwikkelen moet je er tijd en moeite in investeren. Afhankelijk van je talent of aanleg, merk je dan dat de een sneller vooruitgaat dan de ander. Talent is niet iets vaststaands, het gaat om potentieel. En als je ergens veel talent voor hebt, gaat het vaak redelijk makkelijk, schijnbaar moeiteloos.

Leerkrachten en mentoren kunnen een belangrijke rol spelen in de ontwikkeling van talenten. Zij kunnen de leerlingen de ruimte, stimulans en mogelijkheid geven, waardoor ze een natuurlijke aanleg kunnen ontwikkelen om daardoor te komen tot bijzondere prestaties. Dit laatste laat gelijk zien dat talent onderhoud nodig heeft. Een leerling met een talent voor schrijven zal alsnog de grammaticaregels moeten leren om het verder te ontplooien.

gratis online assessment onderwijs

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Mijn school kiest voor mijn talentMijn school kiest voor mijn talent
 Wij-leren.nl Academie
Angstige leerlingen in de klasAngstige leerlingen in de klas
 Medilex Onderwijs

Boeken

Juffen zijn toffer dan meesters
Juffen zijn toffer dan meesters
Marianne Hogenhout
Talent binnenstebuiten
Talent binnenstebuiten - Daag jongeren uit met hun talenten aan de slag te gaan
Helèn de Jong
Persoonlijke effectiviteit
Persoonlijke effectiviteit in het basisonderwijs
Helèn de Jong
Mindset
Mindset, de weg naar een succesvol leven - Carol S. Dweck
Arja Kerpel
Mijn school kiest voor mijn talent
Mijn school kiest voor mijn talent
Machiel Karels

Opinie

Drie adviezen aan Arie Slob
Beste heer Slob, drie adviezen voor u!
Ivo Mijland
Echte vrijheid in en door het onderwijs
Onderwijs dat vrij maakt
Hartger Wassink
Kansengelijkheid en kansrijk adviseren
Klasse(n)! Over ouders, kansengelijkheid en kansrijk adviseren
Peter de Vries

Verdieping

Talentontwikkeling op school
Wat doen we met talenten in kunst en cultuur?
René Leverink
Leraar, een rijk beroep
Leraar, een rijk beroep
redactie
Bekwaamheidseisen PO
De bekwaamheidseisen voor de leraar primair onderwijs (groepsleraar)
redactie
Bekwaamheidseisen VO
De bekwaamheidseisen voor de leraar voortgezet onderwijs en de docent educatie en beroepsonderwijs
redactie
Bekwaamheidseisen VHO
De bekwaamheidseisen voor de leraar voorbereidend hoger onderwijs
redactie
SBL competenties VO MBO
SBL competenties onderwijs leraar VO MBO
redactie
Persoonlijkheidstesten
Persoonlijkheidstesten
Machiel Karels
Competentiemanagement
Competentiemanagement in het onderwijs
Machiel Karels
Duo-collega
Duo-partner? Teach your talent!
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Schoolkeuze havo/vwo
Selectie op basis van talent is goed voor de leerresultaten
Annemieke Top
Excelleren
Leerlingen laten excelleren - de rol van de leraar
Dolf Janson
Techniek attitude
Talent en talentontwikkeling van en door leraren en scholen
Hanno van Keulen
SBL competenties VO
SBL competenties onderwijs leraar vho
redactie
SBL competenties BAO
De SBL competenties leerkracht primair onderwijs
redactie
Leerling betrekken in vormgeven passend onderwijs
Evaluatie passend onderwijs: 'hoorrecht' in aantocht!
Albert de Boer
Klassen en kansen
Klassen en kansen, wat te doen aan kansenongelijkheid?
Peter de Vries
Kansenongelijkheid in het onderwijs
Aan de slag met kansenongelijkheid in het onderwijs
Jaap Versfelt
Toetsing inzetten voor kansengelijkheid
Selecteren: we willen het niet, maar we doen het voortdurend
Karen Heij
Hoe ga jij aan de slag met talent op school?
Word jij ook een kindertalentenfluisteraar?
Luk Dewulf

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.