Kennisplatform
Let op! Wij-leren.nl heeft een nieuwe vormgeving.

Coaching

Dossier: alle informatie over Coaching

Coaching is een verzamelbegrip voor diverse begeleidingsvormen waarbij het doel is een verandering in gang te zetten. Doorgaans is het persoonlijke begeleiding, maar het kan ook in een groep plaatsvinden. De begeleider heet een coach, de persoon die gecoacht wordt heet een coachee. Samen gaan zij een coachingstraject in, waarbij vooraf doelen opgesteld worden. Vormen van coaching die in het onderwijs voor kunnen komen zijn bijvoorbeeld jobcoaching, kindercoaching en teamcoaching.

Ook counseling –dat sterk in opkomst is in het onderwijs-  is een laagdrempelige vorm van hulpverlening die elementen van coaching in zich heeft. Hierbij wordt echter ook gekeken naar onderliggende problematiek. Coaching is meer gericht op het ontwikkelen van de eigen vaardigheden en mogelijkheden.  

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 15 december 2021

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Burgerschap door sociale cohesie in de klasBurgerschap door sociale cohesie in de klas
 Wij-leren.nl Academie
Executieve functies in de klasExecutieve functies in de klas
 Medilex Onderwijs

Boeken

Actief executief - Toolbox
Actief Executief
Marleen Legemaat
Zesde rol van de leraar
De zesde rol van de leraar
Machiel Karels
Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep
Gedragsoplossingen voor de moeilijke groep
Marleen Legemaat

Samenvatting

beleving bij taak
Het belang van aandacht voor de beleving van leerlingen bij hun werk
Machiel Karels

Verdieping

Didactisch coachen 3
Meerwaarde van Didactisch Coachen - deel 3
Lia Voerman en Frans Faber
Didactisch coachen 2
Goed zo! is onvoldoende...Wat wel? Over didactisch coachen - deel 2
Lia Voerman en Frans Faber
Leerbevorderende feedback
Feedback in de praktijk, hoe doe je dat?
Lia Voerman
Didactisch coachen 1
Goed zo! is onvoldoende - over didactisch coachen - deel 1
Lia Voerman en Frans Faber
Vragen stellen
Leerlingen zelf vragen laten stellen
Dolf Janson
Sturen door luisteren
Luisteren om te sturen
Harry van de Pol
Counseling vervolggesprek
Leerling zoekt eigen oplossing: counseling vervolggesprek
Dirk van der Wulp
Coachen van leerlingen
De coachende leraar is van doorslaggevend belang voor de opbrengsten.
Dolf Janson
Luisteren naar leerlingen
De Leerlingluisteraar is harthorend
Harry van de Pol
Luistergedrag
Integratief luisteren - Heb je het luistergedrag van een coach?
Harry van de Pol
Korte counseling
Oplossingsgerichte Counseling helpt je sneller verder
Dirk van der Wulp
Gespreksvaardigheden van de leraar als coach
De leerkracht als coach
Adri van den Brand
De noodzaak van een teamcoach om als team doelen te behalen
Werken met Teacher Leadership
Jaap Versfelt
Systemische teamcoaching in het onderwijs
Systemische teamcoaching in het onderwijs
Henk Galenkamp
Hybride leeromgeving (1): kernelementen en rolverdeling
Hybride leeromgeving (1): over de grens tussen werk en school
Rens Gresnigt
Wat is beeldcoaching?
Beeldcoachen: wat is het en hoe helpt het bij een verbetercultuur?
Jaap Versfelt
De rol van ouders, aanwijzen en de schoolleider in subjectificatie
Wereldgericht onderwijs en schoolleiderschap - 4
Hartger Wassink
Voorbereiding op beroepspraktijkvorming
Beroepspraktijkvorming (bpv): hoe bereiden mbo studenten zich goed voor?
redactie

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.