Kennisplatform
Let op! Wij-leren.nl heeft een nieuwe vormgeving.

Leergerichte aanpak

Dossier: alle informatie over Leergerichte aanpak

De leergerichte aanpak komt voort uit de prestatiedoelentheorie (PDT)1. Deze motivatietheorie houdt zich bezig met de redenen waarom leerlingen leren en zich inzetten. De theorie maakt onderscheid tussen leerdoelen en prestatiedoelen. Leerlingen met leerdoelen zijn gericht op hun eigen leerproces. Leerlingen met prestatiedoelen zijn gericht op het presteren in vergelijking met anderen.

Leerlingen die leerdoelen hanteren, presteren over het algemeen beter2.

Het gebruik van leerdoelen wordt gestimuleerd door een leergerichte aanpak te hanteren. In deze aanpak wordt uitgegaan van het leerproces, de getoonde inzet en de individuele vooruitgang van een leerling. Toetsen worden gezien als middel om het leerproces van het individu inzichtelijk te maken. Daarnaast worden ook andere vaardigheden en eigenschappen van een leerling in kaart gebracht waardoor de leerling meer inzicht krijgt in zijn eigen ontwikkeling.

Maehr, M. L., & Zusho, A. (2009). Achievement Goal Theory. In: K. Wentzel, A. & Wigfield (Eds.). Handbook of motivation at school. New York: Routledge.

Pintrich, P. R. (2000). An achievement goal theory perspective on issues in motivation terminology, theory, and research. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 92-104. doi: :10.1006/ceps.1999.1017

 

 

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 10 augustus 2022

Ontdek meer


Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.