Kennisplatform
Let op! Wij-leren.nl heeft een nieuwe vormgeving.

Schoolbestuur

Dossier: alle informatie over Schoolbestuur

Het schoolbestuur is het orgaan dat de eindverantwoordelijkheid draagt voor beslissingen die te maken hebben met de school en het onderwijs dat gegeven wordt.

Bestuur Basisonderwijs

Het bestuur van het openbaar onderwijs kan in handen liggen van de plaatselijke gemeente. Meestal is de rol van de gemeente beperkt tot het voordragen of benoemen van de leden van de raad van toezicht. Daarbij kan het dagelijks bestuur worden uitgeoefend door een bestuurscomissie, stichting of een openbaar rechtspersoon. 

Het bijzonder onderwijs wordt bestuurd door een stichting of vereniging. Tegenwoordig zie je veel bovenschoolse besturen, die dus de eindverantwoordelijkheid dragen over meerdere scholen. Enkele taken van het schoolbestuur zijn:

  • Het aannemen van nieuw personeel
  • Het bepalen van het schoolbeleid
  • Het waken over de doelstellingen m.b.t. de opvoeding
  • Het uitvoeren van taken die de overheid oplegt
  • Het zorgen voor huisvesting en onderwijsmiddelen
  • Het beheren van de financiën

Sommige van deze taken worden uitbesteed aan de schooldirectie, maar het bestuur blijft wel verantwoordelijk.  

Bestuur Voortgezet Onderwijs

Schoolbesturen van Voortgezet Onderwijs gaan vaak samenwerkingsverbanden aan met schoolbesturen van andere scholen uit de regio of met scholen op basis van gemeenschappelijke visie.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 9 augustus 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

7 valkuilen bij veranderprocessen in het onderwijs7 valkuilen bij veranderprocessen in het onderwijs
 Wij-leren.nl Academie
Mediation voor schoolleidersMediation voor schoolleiders
 Medilex Onderwijs

Boeken

Duurzame schoolontwikkeling
Duurzame schoolontwikkeling
Myriam Lieskamp
Strategisch omgaan met onderwijshuisvesting
Strategisch omgaan met onderwijshuisvesting vanaf 2015
Myriam Lieskamp
Medezeggenschap in het onderwijs
Kansrijke medezeggenschap in het onderwijs
Myriam Lieskamp

Samenvatting

Schoolorganisatie
Schoolorganisatie en teamwork op een basisschool - leiderschap
Arja Kerpel
Onderwijs- en schoolontwikkeling
Onderwijs- en schoolontwikkeling: veranderingen doorvoeren
Machiel Karels

Opinie

Werkdruk bespreken
Leraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Onderwijsontwikkeling
Aleid Truijens: “Was onderwijs ooit niet-opbrengstgericht?”
René Leverink

Verdieping

Rolvast gedrag
Rolvast gedrag in drie werkwoorden
Harm Klifman
Werkdruk tips
Werkdruk? Wees zuinig op je professionals!
Machiel Karels
Luisterend bestuur
Ondersteuning schoolleiders door bestuurders essentieel voor onderwijskwaliteit
Annemieke Top
Stakeholders
Werken aan relaties met stakeholders
Henk Galenkamp
Rijnlandse besturing
Werken met een toezichtskader vanuit een Rijnlands perspectief
Herman Kolthof
Bezoek raad van toezicht
Aandachtspunten bezoek raad van toezicht
Harm Klifman
Governance & opbrengst 2
Governance en onderwijsopbrengsten: hoe die te verbinden? -2-
Harm Klifman
Varianten bestuur en toezicht
Varianten voor scheiding van bestuur en intern toezicht
Harm Klifman
Diversiteit in besturen
Meervoudigheid van perspectieven. Over de functie van diversiteit in bestuurlijke organen
Harm Klifman
Bovenschools leiderschap
Bovenschools leiderschap in een lerende organisatie
Jan Jutten
Duurzame schoolontwikkeling
Duurzame schoolontwikkeling: werken aan het schoolplan in een lerende organisatie
Jan Jutten
Herinrichting Raad van Toezicht
Bestuur en management in raad van toezichtmodel
Harm Klifman
Ontwikkeling bestuur en toezicht
De ontwikkeling van bestuur en intern toezicht in het onderwijs
Harm Klifman
Juridische samenwerking IKC - onderwijs
Naar een IKC: hoe geef je de samenwerking juridisch vorm?
Joost Karels
De staat van het onderwijs in 2020
De Staat van het Onderwijs 2020
Myriam Lieskamp
Systemische teamcoaching in het onderwijs
Systemische teamcoaching in het onderwijs
Henk Galenkamp
Strategisch HR-beleid benut professioneel kapitaal
Strategisch HR-beleid voor onderwijsorganisaties
Myriam Lieskamp
Tegenspraak omarmen: een vreemde gedachtenkronkel
Hoe fijn is 'tegenspraak'? Over geboden, verboden en ongehoorde woorden
Harm Klifman
De samenhang tussen ambitie, basiskwaliteit en een kwaliteitscultuur
Een ambitie op goed onderwijs
Minke Knol
Jezelf blijven bij inspectiebezoek
Onderwijsinspectie: doe maar gewoon je ding; wat (niet) te doen als de inspectie komt
Minke Knol

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.