Kennisplatform
Let op! Wij-leren.nl heeft een nieuwe vormgeving.

Sociaal constructivisme

Dossier: alle informatie over Sociaal constructivisme

Het sociaal constructivisme is een stroming die het leerproces ziet als een actief proces van kennisverwerving, waarbij de kennis ontstaat en gedeeld wordt met anderen. Een van de principes is dat leren een proces is van kennis construeren. Daarbij bouwt de leerkracht verder op de aanwezige kennis. Het leren vindt steeds meer onder de eigen verantwoordelijkheid van de leerling plaats.

Het is van belang om te leren in de context en om leren te zien als een sociaal proces. Hierbij is een rijke leeromgeving onmisbaar.

Het sociaal constructivisme heeft verbanden met het constructivisme en met de ideeën van Jean Piaget (1896-1980). Vygotsky (1896-1934) en zijn theorie van sociale cognitie en zone van naaste ontwikkeling zijn eveneens belangrijke elementen waarop het sociaal constructivisme leunt.

Boek:Van leertheorie naar onderwijspraktijk

Het boek 'Van leertheorie naar onderwijspraktijk' maakt de belangrijkste leertheorieën en -principes begrijpelijk. Het boek bevat vele aansprekende praktijkvoorbeelden uit zowel het basisonderwijs als het voortgezet onderwijs. Het heeft aandacht voor hedendaagse concepten zoals competentieleren, werkplekleren, probleemoplossend leren en onderzoekend leren.

Van leertheorie naar onderwijspraktijk

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 8 december 2023

Ontdek meer


Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.