Kennisplatform
Let op! Wij-leren.nl heeft een nieuwe vormgeving.

Leerstofaanbod

Dossier: alle informatie over Leerstofaanbod

Het leerstofaanbod is de informatie die bij elk vak wordt aangeboden aan de leerlingen. Dit moet invulling geven aan de kerndoelen en de doelstellingen van de les. Het leerstofaanbod is gericht op kennisoverdracht en kennismaking met de diversiteit in de samenleving.

Goede lesmethodes zorgen voor een doorgaande lijn in het leerstofaanbod. Dat wil zeggen, dat de leerstof die in groep 6 aangeboden wordt, een logisch vervolg is op de leerstof in groep 5. De leerinhouden moeten aansluiten op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. Als het goed is, werkt de leerkracht met een specifiek aanbod om de sociale competenties van de kinderen te ontwikkelen.

Bij het leerstofaanbod hoort ook het toerusten en vormen. Een onderdeel daarvan is het bevorderen van actief burgerschap en sociale integratie.

Heb je vragen over dit thema? Stel ze in de onderwijs community binnen de Wij-leren.nl Academie!

Laatst geactualiseerd op 25 april 2022

Ontdek meer

Externe verwijzingen

Hoe gebruik je de taxonomie van Bloom?Hoe gebruik je de taxonomie van Bloom?
 Wij-leren.nl Academie
Specialist formatief handelen - voSpecialist formatief handelen - vo
 Medilex Onderwijs

Boeken

Interdisciplinair samenwerken
Over het schoolhek heen
Myriam Lieskamp

Samenvatting

Leerinhouden
Leerinhouden: wetgeving - kennis - ordening - invloed leerkracht
Arja Kerpel
Taxonomie-van-bloom
Taxonomie van bloom - uitleg denkvaardigheden
Machiel Karels

Opinie

Werkdruk bespreken
Leraren en werkdruk: waarom mopperen in de koffiekamer niet werkt
Angela Kouwenhoven-de Waardt
Platform #onderwijs2032
Het platform #onderwijs2032: hun eerste advies
Casper Hulshof
Stellingen #2032
Goed onderwijs in 2032? Vijf stellingen!
Machiel Karels
Vreemde talen onderwijs
Platform Onderwijs2032 helpt vreemde talen onderwijs om zeep
Erna Brummel
Nationaal curriculum
De vorming van een nationaal curriculum: #onderwijs2032
Marjolein Zwik

Verdieping

Leerplan in beeld
Leerplan in Beeld: website geeft houvast bij gepersonaliseerd leren
René Leverink
Hogere orde denken
Hogere orde denkopdrachten - een must voor hoogbegaafde kinderen
Lisanne van Nijnatten
Leerwinst formatief toetsen
Grotere leerwinst door begeleiding leerkrachten bij gebruik formatieve toetsen
Annemieke Top
Taalgericht onderwijs
Taal in alle vakken - De sleutel naar taalgericht onderwijs
Gerdineke van Silfhout
Vakspecifiek verrijken
Uitdagend differentiëren in de les - vakspecifiek verrijken
René Leverink
Differentiatie
Zij mogen allemaal leuke dingen doen
Dolf Janson
Buitenschools leren
Leren van de buitenwereld
Dolf Janson
Werkdruk tips
Werkdruk? Wees zuinig op je professionals!
Machiel Karels
Excelleren
Leerlingen laten excelleren - de rol van de leraar
Dolf Janson
Goede schoolteksten
Een goede schooltekst. Het begin van goed leesonderwijs.
Gerdineke van Silfhout
Cultuurcoördinator
10 jaar cultuurcoördinatoren op school. Hoe staat het ermee?
Sanne van den Hoek
Pictoverhalen lezen
Pictoverhalen: op weg naar leessucces
Marcel Schmeier
Hoge verwachtingen
Verwachtingen van kinderen? Leer van het Rosenthaleffect!
Marcel Schmeier
Grip op leesbegrip
Beter toetsen en evalueren van lezen met begrip
Karin van de Mortel
Vloeiend lezen
The Voice of vloeiend lezen als vliegwiel voor beter leesbegrip
Karin van de Mortel
Overladenheid
Overladenheid, de erfzonde van het onderwijs
Henk Sissing
Samenlevingsgerichte school
De Samenlevingsgerichte School
Peter de Vries
Taalles als taallab
De taalles als taallab. Op weg naar een uitdagende invulling van de taalles.
Dolf Janson
Vakintegratie; verschillende vormen om kennis te verbinden -een
Vakintegratie 1 - Welke vormen van integratie zijn er?
Rens Gresnigt
Vakintegratie, didactische aanpak-twee
Vakintegratie 2 - Zoek naar het verbindende principe
Rens Gresnigt
Vakintegratie en leerkracht competenties
Vakintegratie 3 - Welke competenties vraagt het van een leerkracht?
Rens Gresnigt
Leerdoelen als uitgangspunt voor de lesinhoud
Leerdoeldenken (1): wat is het en wat levert het op?
Anne-Wil Abrahamse
leesonderwijs, hoe anders
Leesonderwijs: wat is er mis en hoe kan het anders?
Jos Cöp
In drie stappen naar leerdoelen
Leerdoeldenken (2): In drie stappen naar een leerlijn
Anne-Wil Abrahamse
De invloed van classificatie op het onderwijs
Wat zegt classificatie?
Mathilde Tempelman-Lam
Leerdoeldenken implementeren en organiseren
Leerdoeldenken (3): hoe implementeer en organiseer je het op jouw school?
Anne-Wil Abrahamse
Referentieniveaus basisonderwijs
De referentieniveaus voor het basisonderwijs
Maarten van der Steeg
Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Overzicht LVS-toetsen en toelichting
Corine Treffers
Werken met digitale methode
8 vragen over werken met een digitale methode
Nina Boswinkel

Dossiers

Uw onderwijskundige kennis blijft op peil door 3500+ artikelen.